F5D Lipotestejä

Säännöt ovat muuttumassa ja lipot tullaan hyväksymään myös F5D sähkönopeuslennokeissa. Olen testaillut PolyRC XQ 2000mah 5s1p kennoja omassa Avionik D05 lennokissani. 

 

http://www.enerland.com/

Moottorina olen kokeillut vanhoja 18 kennon nimhpakalle tarkoitettuja hacker B40 11L ja 12L moottoreita.

Testilaitteistona on ollut Bilteman pihtivirtamittari. Kierroslukumittari. Stalker Pro tutka. http://www.stalkerradar.com/sports_pro.shtml

Tutka mittaukset on suoritettu lähes tyynessä kelissä. Lennokilla on lennetty F5D rataa ja mittaus kohta on ollut 2.tolpalla.

Nopeudeksi en hyväksynyt mittaus tuloksia jotka on tehty syöksytämällä, vaan yritin saada vaakalentonopeuden.

 

Hacker B 40 11L

Hacker Pylon 90A esc

5s1p Polyquest XQ 2000mah (enerland)

Akkujen lämpötila 25-29c

 1. Apc 4,75 x 4,75

Maassa 73A 40.000rpm

Ilmassa huippunopeus n.285km/h

n.55A

82sec moottoriajan jälkeen  moottori 90C, akut 43C.

2. APC 5×5  maassa n.84A 39.000 RPM

Ilmassa Huippunopeus 290 km/h

ilmassa n.72,8A

Moottorin lämpötila 65 sec moottoriajan jälkeen n. 110c

akut 63C

 

APC 4,75 x 5 (katkaistu 5×5)

Maassa 75A

Huippunopeus 293 km/h

 

APC 4,75 x 5,5

Maassa 78A

Huippunopeus 308 km/h

 

Ilmassa testin parhaaksi potkuriksi osoittautui 4,75 x 5,5, jolla huippunopeus oli 308 km/h.

Syöksyttämällä saatiin kaikilla potkureilla tulokseksi yli 300 km/h jopa 320 km/h

 

 

Hacker B 40 12L

5,2×5,2 Graupner

67sec lennon jälkeen moottori 100c, akut 52c

Nopeus 265km/h

Tässä hyvä linkki potkurin nousun valintaan:

http://www.lennokit.net/attachment.php?attachmentid=36080&d=1169736106

 

 

Tuomaksen tekemä testi:

Neu 1115/2D 2600kv

Castle 80A

Hyperion G3 2200mah 5S

cam 4,7*4,7

41.500 rpm / 88A  maassa