F3D kilpailut Ranskassa 2005

paita.jpg

Vuoden 2005 MM-kilpailut pidettiin Ranskassa, Toursin lähellä pienessä kylässä nimeltä Saint Martin Le Beau. Suomen joukkueen jäsenet olivat kaikki ensikertalaisia MM-kilpailuissa F3D (polttomoottoripylon) – luokassa.
Joukkue:

Pojat Eifelillä.jpg

klo 12.00 Samuel Riippa (Team manager, pilot)

klo 09.00 Antti Saikkonen (pilot)

klo 06.00 Jouni Erola (caller)

klo 03.00 Hannu Selkee (caller)

Kalusto:

Lennokeina meillä oli käytössä 3 eri mallia:

Dago Red

Jiri Kleinin tekemä “Crow”

Hovorkan valmistama Stiletto (Old-timer)
Moottoreina oli Nelson 40 FIRE/FAI, sekä IR 40, mootoreita (tässä kuvassa vanha malli 1997).

Matkan valmsteluihin ei tarvinnut kamalasti aikaa kuluttaa. Varasimme lennot Ebookersin kautta. Saman palvelun avustuksella löytyi myös sopiva vuokra-auto jolla oli tarkoitus ajaa Pariisista kilpailupaikalle. Majoitukseksi vallittiin B/B tyylinen paikka, jonka kanssa kävi hyvä tuuri sillä majoitus oli aivan loistava ja edullinen.

huone (2).jpghuone.jpghuone (1).jpg

Matkalle lähdettiin Helsingistä, josta lentokoneella Pariisiin. Alla kuvia mm. kuljetuslaatikoista ja autosta jolla saimme kaikki tavarat kulkemaan. Kumpikin kuljetuslaatikko painoi 20kg eikä niiden kuljettaminen lentokoneessa vaatinut mitään erityisiä maksuja tai muita käytäntöjä – ne menivät tavallisena matkatavarana!
Finski.jpgKuljetuslaatikot.jpgauto.jpgLotjut perässä.jpg

Lennokit oli pakattu suuriin kuljetuslaatikoihin, joista olin etukäteen jo Finairille ilmottanut. Kuljetuksissa säilyttiin ilman vaurioita. Pariisiin päästyämme lastauduimme vuokra-autoon ja lähdettiin ajamaan kohti kilpailupaikkaa. Meillä oli mukana netistä tulostetut kartat, mutta aamulla Helsingistä lähdettäessä kartat oli pakattu johonkin, mistä niitä ei Pariisissa löydetty.

ruuhkaa.jpgruuhkaa2.jpgseine.jpgEifel1.jpgRiemukaarelle.jpgsyömässä.jpg

Ison tila-auton ajaminen Pariisissa kävisi autokoulun inssiajosta. Liikennettä on hurjasti Pariisin kehäteillä. Moottoripyörät puikkelehtivat kaistojen välistä hätävilkut päällä. Auto oli aika täynnä; 4 miestä, kaksi isoa kuljetuslaatikkoa, matkalaukut, kannettava… Ikkunoista oli vaikea nähdä ulos ja se haittasi kaistanvaihtoa aikalailla. Ajoimme eteenpäin sen enempää tietämättä suuntaa, yritimme kuitenkin kovasti tulkita epäselviä karttoja ja vaikeita tienviittoja jotta olisimme löytäneet Pariisista etelään menevän valtatien. Ei kuitenkaan mennyt kovin kauaa kun olimme pudoneet kartalta. Samassa huomasinmme Seine-joen olevan meidän oikealla puolella. Jatkoimme huvittunena eteenpääin, jollain ihme tuurilla ajoimme suoraan Eiffel tornin juurelle. Ajoimme auton parkkihalliin (Hotel Hilton), ja lähdimme kävelylle kaupungille, nyt kun kerran Pariisin keskustassa olimme! Kiertelimme hiukan kaupungilla ja katselimme nähtävyyksiä. Kävimme syömässä, ja pohdimme miten pääsemme/löydämme kilpailupaikalle.

Pariisista ulospääsy ilman karttaa oli todella vaikeaa. Löysimme lopulta huoltoaseman mitä saimme ostettua kartan. Kartasta ei ollut hirvittävästi apua, koska tiet oli merkitty huonosti. Tien päältä puuttui kunnon opasteet että olisi tiennyt mille kaistalle pitäisi ryhmittyä. Huomasimme useasti, että meidän olisi pitänyt olla kaistalla joka oli betonivallin toisella puolella. Silloin joutui ajamaan useamman kilometrin väärään suuntaan, ennenkuin pääsi kääntymään takaisin – eikä liikenneruuhkat olleet yhtään helpottamaan turhautuneisuutta.
Lopulta löysimme oikean moottoritien ja lähdimme ajamaan kohti Toursia. Matkalla pysähdyimme ostamaan kuormaliinoja, että saimme kuljetuslaatikot katolle. Matkustusmukavuus parani huomattavasti, kun kaikille oli oma istumapaikka.

Kartalla.jpgPerillepääsyn riemu.jpg

Pimeys kerkisi jo laskeutumaan ennen kuin löysimme perille. Kun lopulta saavuimme Saint Martin Le Beauhun oli kello jo yli puolen yön. Soitimme majoituksen järjestäjälle joka tuli meitä kylältä noutamaan. Ajelimme peräkkäin hänen viinitilalleen, joka oli muutaman kilometrin päässä kylän keskustasta.

Majoituksen taso yllätti väsyneet matkaajat postiivisesti. Huone oli erittäin siisti, ja kodikkaaksi kalustettu, oli oma kylpyhuone ja kakikille omat sängyt. Ja mikä parasta, olimme keskellä isoja viinipeltoja aidolla viinitilalla!
Antti nukkuu.jpgaamupalalla1.jpg

Sänkyyn vihdoin päästyämme uni maittoi. Aamulla oli aikainen herätys ja mahtava isäntämme Mr. Moyer oli laittanut aamupalan valmiiksi. Samassa pöydässä istui myös Englantilainen hääseurue ja he kyselivät ihmeissän, että mitkä ihmeen lennokit saa nuoret miehet Suomesta asti Ranskaan kilpailemaan. “Nopeuslennokit”, kerroimme.
Kuvat lauantailta 021.jpg

Aamupalan jälkeen keräsimme tavarat ja lähdimme kentälle. Suurin osa kilpailijoista oli jo kentällä kokoamassa lennokkejaan lennätyskuntoon. Englannin joukkueen Dago kiersi jo rataa hurjalla vauhdilla. F3D lennokki toisen lennättämänä näyttää todella hurjalta, emmekä uskoneet että omat koneet kulkisi lähellekkään yhtä kovaa.

Kuvat lauantailta 309.jpgKuvat lauantailta 024.jpgKuvat lauantailta 023.jpgKuvat lauantailta 022.jpg

Meille oli varattu paikka teltasta Venäjän ja Ruotsin joukkueen välistä, ihan niinkuin Suomi sijaitsee kartallakin. Teltassa oli valmiina työpöytïä ja tuoleja. Purimme tavarat autosta ja rupesimme kasaamaan lennokkeja lennätyskuntoon. Nurmikentällä kiemurteli pitkä letka koneita, se oli jonotus systeemi harjoituskentälle. Laitoimme koneet valmiiksi ja jonoon. Kun koneet oli valmiina oli aika kierrellä ja katsella porukoita. Paikalla oli kaikki nimimiehet. Ravil Ibrakimov (Mr. IR), Metkemeijer (Mr MB), Ranji Phelan (Mr. RPM), Jiri Klein, Christopher CALLOW (hallitseva maailmanmestari), Hovorka, Malina, Robbert v.d. Bosch, Verano, Lyle Larson, Huisman… nimiä joista tähänasti olimme vain lukeneet netistä.

Kuvat lauantailta 111.jpgKuvat lauantailta 116.jpg

Oli uskomatonta havaita kuinka avuliasta F3D porukka on, jopa MM kisoissa annetaan, lainataan ja autetaan se minkä keritään. Varsinkin Ruotsin joukkue oli todella avulias, he opettivat kädestä pitäen toiminnan starttiviivalla, käynnistysproseduurit yms.

Jo harjoituksissa huomasimme, että Antin vauhti on huippuluokkaa. Englannin joukkueella oli pistoolitutka, he mittailivat sillä nopeuksia 2-3 tolpan käännöksessä. Maailmanmestarilla huippunopeus oli n. 324 km/h ja Antilla n.318 km/h. IR moottori toimi harjoituksissa hyvin, tehoa oli tarpeeksi, se mikä jäi huomaamatta oli käyntiaika. Luultavasti jo harjoituksissa IR kävi vain 7 kierrosta. Samuelin Nelsonit eivät kiertäneet tarpeeeksi, mutta kävivät loppuun asti.

Kuvat lauantailta 092.jpgKuvat lauantailta 093.jpgKuvat lauantailta 083.jpgKuvat lauantailta 177.jpg

Kelit olivat todella hyvät koko kilpailujen ajan: lämpöasteita oli 30 ja yli ja aurinko paistoi. Meillä ei ollut etukäteen tilattuja aterioita, vaan haimme eväitä kaupasta: patonkia, croisantteja, hedelmiä, limua, soodaa yms. Iltaisin kun lennätykset piti lopettaa jäimme vielä säätämään vehkeitä kuntoon. Aina oli jotain korjattavaa: illat kului kentällä viiniä ja olutta nauttiessa, sekä koneita korjaillessa. Hovorkan Stiletossa katosi ohjattavuus kesken lasku kierroksen ja kone tuli tonttiin syy: täysin uusi vastari hajosi kesken lennon? Jiri Kleinin suunnittelema Crow sakkasi myötätuulinousussa ja tuli peltoon. Muutama hiekkainen lasku, jonka jälkeen oli aina moottorit purettava ja puhdistettava. Tekemistä riitti koko päiväksi ja illoiksi. Ei ollut kuin muutama hetki kun totesimme että ei ole muuta tekemistä kuin siivota pöytiä ja levätä.
Kuvat lauantailta 029.jpgKuvat lauantailta 043.jpgKuvat lauantailta 068.jpgKuvat lauantailta 070.jpg

Suomessa ei ollut ketään joka olisi voinut opettaa näiden moottorien säätämisessä. Opimme tuolla reissulla todella paljon ihan perusasioita. Potkurit tuli lyhentää semmoisiksi, että moottorin kierrokset maassa on vähintään 29500rpm, palotilan koko vaikuttaa paljon moottorin säätämisen helppouteen, myös pakoaukon ajoitus oli laitettava kohdilleen. Nyt oli ainakin parhaat apumiehet mitä maailmasta löytyi Ravil Ibrakimov, ja Metkemeijer. Molemmat maailman parhaat F3D moottorien valmistajat tarjosivat auttavan kätensä. Apua saimme myös koko Ruotsin joukkueelta, Jiri Kleiniltä, Barrie Leaverilta… Hollannin joukkueelta saimme hankittua varaosia ja laakerinvaihtoon lämmitysvälineitä. Yritimme tehdä kaikkemme, että olisimme saaneet Antin Crow/IR yhdistelmän toimimaan, mutta oudot sammumiset vain jatkuivat. Läpi koko kilpailujen moottori ei suostunut käymään täyttä 10 kierrosta. Ne kierrokset mitkä moottori toimi, Antti pystyi ajamaan rintarinnan muiden radallaolijoiden kanssa. Itse moottorin valmistaja ja suunnittelija Ravel Ibrakimov auttoi minkä kykeni ja lopulta joutui vain levittelemään käsiä. Jopa Mr. Metkemeyer kävi tutkimassa tankkiasennukset, jäähdytyksen jne. ja joutui hänkin luovuttamaan. Epäonni piinasi meitä jatkuvasti. Muut joukkueet huomasivat tämän ja kannustivat minkä kykenivät.

Kuvat lauantailta 318.jpgKuvat lauantailta 322.jpgKuvat lauantailta 404.jpgKuvat lauantailta 071.jpgKuvat lauantailta 084.jpgKuvat lauantailta 090.jpgKuvat lauantailta 106.jpg

Kilpailut oli erittäin hyvin organisoitu, turhaa odottelua ei ollut, kokoajan oli joku erä lennättämässä. Antti ja Samuel olivat radalla lennättämässä. Jouni ja Hannu toimivat mekaanikkoina. Mekattavaa riitti. F3D laji on erittäin herkkä. F3D ei varsinaisesti ole nopeuskilpailu, vaan kestävyys. Lennokki pitäisi saada joka kerta ilmaan ja 10 kierrosta lennätettyä, muuten sijoitukset tippuvat radikaalisti. Eli ei riitä, että lennättää uuden nopeus maailmanennätyksen, vaan pitää pystyä lennättämän todella nopeita aikoja joka erässä 2005 MM kilpailuissa lennätettiin 14 erää joista 12 laskettiin lopputuloksiin.

Kuvat lauantailta 028.jpgKuvat lauantailta 126.jpgRuotsinukko.jpgKuvat lauantailta 214.jpgKuvat lauantailta 215.jpgKuvat lauantailta 344.jpgKuvat lauantailta 413.jpgKuvat lauantailta 432.jpgKuvat lauantailta 510.jpgKuvat lauantailta 568.jpg

 

Jatkuu…

Jatkuu…….