Q500-SC Säännöt

Q500-SC LUOKAN SÄÄNNÖT

1. Q 500 – LUOKAN PERUSAJATUS

Luokan tarkoituksena on tarjota aloittelijalle helppo ja halpa tapa aloittaa kilpaileminen Pylon Racing – luokassa, sekä kokeneimmille kilpailijoille mielenkiintoisia kilpailuja tasaväkisillä lennokeilla.

2. YLEISTÄ

Q500-SC luokassa ei vaadita SIL-jäsenyyttä eikä kilpailulisenssiä.

3. LENNOKKIA KOSKEVAT MÄÄRÄYKSET

Lennokissa on oltava erilliset, toisistaan riippumattomat ohjaustoiminnot siivekkeille, sivuperäsimelle, korkeusperäsimelle ja moottorin kierrosluvun säädölle/sammutukselle. V-peräsin on sallittu. Lennokin layout`in on oltava perinteinen, siipi on edessä ja erillinen korkeusperäsin takana. Moottorin ja moottoripukin on oltava kokonaan näkyvillä. Kaikenlaisten muotosuojusten käyttö on kielletty. Lennon aikana säädettävän radioneulan käyttö on kielletty.

Potkurina on käytettävä APC:n 9×6″ polttomoottoripotkuria.

4. MOOTTORI

Moottorin on oltava etuimuinen, sivulle suunnatulla pakoaukolla varustettu. Suurin sallittu iskutilavuus on 6,6 cm3. Kaasuttimen kurkun suurin läpimitta on 9 mm. Sallitut moottorit ovat listattu ”Moottorilistassa”.

Q500-SC luokassa moottoriksi sallitaan mikä tahansa polttomoottori. Moottori saa kiertää APC 9×6″ potkurilla maksimissaan 16.000rpm.

5. MOOTTORIN SAMMUTUS

Moottori on saatava sammumaan lennon aikana niin, ettei se vaikuta lento-ominaisuuksiin (ei saa kytkeä muihin ohjaustoimintoihin).

6. ÄÄNENVAIMENTAJA

Moottorissa on oltava äänenvaimentaja jossa on vain yksi ulostuloaukko. Ns. läpipuhaltavat äänenvaimentajat, tehopillit ja vaimennetut pillit ovat kielletty.

7. POLTTOAINEJÄRJESTELMÄ

Polttoainejärjestelmässä vain äänenvaimentajapaine on sallittu. Kampikammiopaine ja polttoainepumput on kielletty.

Q500-SC -luokassa polttoaineessa saa olla korkeintaan 15% nitroa.

8. POTKURI

Potkurina saa käyttää vain kaksilapaisia puu – tai muovipotkuria. Lasi – ja hiilikuitupotkurien käyttö on kielletty.

SC-luokassa ainoa sallittu potkuri on APC 9×6″.

9. LENNOKIN RUNKO

Lennokin rungon tulee olla suorakulmainen ja nelikulmainen. Yhden tasaisen sivun tulee olla suoraan ylöspäin. Rungon korkeuden tulee olla vähintään 89 mm ja leveyden vähintään 73 mm mitattuna siiven etu ja takareunan väliseltä alueelta . Rungon korkeus mitataan alatasoisessa lennokissa siiven alapinnasta rungon korkeimpaan kohtaan, ylätasoisen siiven yläpinnastarungon alapintaan.

Rungon kulmien maksimi pyöristyssäde on 6,35 mm. Rungon ja siiven liitoskohdassa ei saa olla minkäänlaisia pyöristyksiä tai muotopaloja. Kabiini on sallittu, mutta sitä ei huomioida rungon mittoihin. Tuliseinän on oltava nelikulmainen ja sen minimikoko on 57 mm x 57 mm.

10. SIIPI

Siiven minimi pinta-ala on 32,25 dm2, kärkiväli vähintään 127 cm mutta enintään 132 cm. Siiven minimipaksuuden on oltava vähintään 30 mm vähintään 120 cm:n matkalla. Siiven on oltava tasaleveä 120cm matkalla.

11. LASKUTELINE

Lennokissa on oltava kiinteä laskuteline, jossa on 2 kpl vähintään 57 mm:n pyörää rinnakkain. Raidevälin on oltava vähintään 20 cm. Kaikenlaiset pyörä – ja muotosuojukset ovat kielletty.

12. PAINO

Minimipaino ilman polttoainetta on 1600 g.

13. TOIMINTA KILPAILUISSA

Kilpailurata ja toiminta kilpailualueella on sama, kuin F3D – luokassa. Kilpailijat käyttävät omia polttoaineita. Käynnistysaika on 60 sekuntia. Enintään 5 lennokkia samassa erässä.